Åter i La Paz

Nu ar jag antligen framme. Pust! Det har varit en laang resa och det kanns jatteskont att vara har. Det senaste dygnet har jag bara suttit och suttit och vantat och vantat. Jag var lite orolig infor just sjalva flygandet, eftersom att jag sist madde fruktansvart illa nar jag flog. Men det har gangen var det inga problem overhuvudtaget. Skont! Fast jag maste saga att det kandes som att resan varade i en evighet. Jag akte via USA den har gangen, vilket innebar att jag fick byta tva ganger istallet for en som sist. Inte mig emot, resan tog ju lika lang tid, och sa fick jag besoka USA for forsta gangen (aven om det bara var genom att strosa runt utanfor Miamis flygplats...).
I Miami fick jag vanta sex timmar, en timma mer an vantat eftersom att flyget var forsenat. Jag hittade tva danska tjejer som skulle till Lima och vi hangde tills deras flyg gick, en halvtimma innan mitt. Trevligt med lite sallskap!

Men nu. Nu ar jag i La Paz. Och det kanns helt underbart! Jag hade ju lite resangest innan jag skulle aka, men alla de kanslorna ar som bortblasta nu. Hela taxiresan fran El Alto (La Paz flygplats) till mitt vandrarhem Wild Rover, satt jag och log. Lyckades pa knagglig spanska forklara vart jag ville och vad jag skulle gora i Bolivia. Tank sen nar jag har pluggat spanska, da kan jag prata ordentligt med taxichaufforerna! Tjoho! Men alltsa, sa vackert har ar! El Alto ligger en bit ovanfor La Paz och man aker liksom ner i en spiral, sa att man ser hela staden ovanifran. Hur vackert som helst!

La Paz ligger typ 3500 meter over havet, vilket ar ganska hogt for en ovan skaning. Jag har med andra ord lite svart att andas. Far med jamna mellanrum ta ett extra djupt andetag och jag blir snabbt andfadd i uppforsbackarna. Men om tva dagar tar jag bussen till Sucre, som bara ligger pa typ 2000 meters hojd, sa det ska nog bli bra. Hittills har jag hunnit checka in pa mitt vandrarhem, duscha, ta ut pengar och sa nu sitter jag pa ett internetcafe. Har aven insett vilket oerhort smart drag jag gjort som valt ett losenord som innehaller å, ä eller ö pa min facebook. Dags att byta tror jag bestamt.

Nu ska jag leta upp den dar trevliga juicebaren som svenska Joakim visade mig sist. Och sen ska jag ata nagot och traska upp till witches market och kanske kopa ett boliviansk lamafoster (not).
Hoppas ni alla har det bra!

4 kommentarer:

  1. Hej,
    Gott att höra att flygresan samt mellanlandningen i USA gick bra. Det är lika dant för mig. Jag hatar att flyga. 3500 meters höjd, det är ofattbart högt.

    / Marcus

    SvaraRadera
  2. :D Jag är så glad att du har gjort detta Lino! Jag är också glad för att du har det bra nu; att du inte tycker att det hela är jobbigt. Ha det jättebra!

    /!Dicul ;)

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra att du inte blev stannad i usa! är sjukt avis på din resa. puss på syran!

    SvaraRadera
  4. Haha, dags att byta lösenord :P (kom på att mitt inehåller ett ä..)

    SvaraRadera