Pepparkakshuset

Hej bloggisar.
Hoppas ni har haft en bra helg. Min har varit bra men relativt händelselös. Vi vågade nämligen inte göra några stora planer då det regnade hela veckan. Trodde det skulle regna på helgen med, men givetvis blev det fint väder. Nåväl, ibland är det skönt att bara ta det lite lugnt. Igår åkte vi iväg till IKEA för att köpa glödlampor. Jag glömde påpeka det i mitt tidigare inlägg om lägenhetens förfall, men fem lampor hade alltså även slutat lysa. Tyvärr insåg jag också att min pepparkakshusbyggsats (är det ett ord ens?) var i lite för många bitar och eftersom att de sålde sådana (fast IKEA-versionen) köpte vi en när vi väl var där. Lite klassisk svensk husmanskost hann vi också med (och jag fick en svensk flagga i min!) EDIT: Ser ni förresten hur många köttbullar jag har på tallriken? Jag kunde knappt tro mina ögon och jag beställde en medium. Jaime som beställde large fick typ 20 köttbullar. Helt galet.

 Väl hemma igen hade vi alldeles för mycket söndag kvar och alldeles för lite att göra så vi bestämde oss att göra pepparkakshuset ändå fast det inte var december. Jag utsåg Jaime till arkitekt.
 Se sprang jag ner till Coles, mataffären, och köpte några olika färger till kristyren.
 Färdigt hus med arkitekt.
 Eftersom vi hade så himla många olika färger bestämde vi oss för att göra ett färgglatt hus. Lite skillnad från förra årets då. Jaime började på ena sidan medan jag spritsade andra.
 Sen bestämde sig Jaime för att göra en irländsk flagga på sin gavel. Jag blev givetvis tvungen att göra en svensk på min (bild kommer senare).
 Sen dekorerade vi lite hjärtan och stjärnor medan julmusiken spelade i bakgrunden. Jaime fick brist på idéer efter typ två hjärtan och sen gjorde han mest såhär:

 Här är iallafall slutresultatet med min gavel i fokus.
 Och såhär ser huset ut framifrån. Nu pryder det bordet ute i vardagsrummet och det får det göra några veckor till innan vi äter upp det. Om det inte smälter först vill säga. God jul.


1 kommentar: