Om att gå runt och vänta på detdärsomskahända

Läste det här inlägget på Mirijams blogg och fick mig en liten tankeställare. Jag är nämligen PRECIS likadan. Hela förra halvåret gick jag runt och tänkte att efter vi kommer tillbaka från europasemestern DÅ ska jag skaffa ett dagtidsjobb och DÅ ska jag minsann börja göra detta och detta och detta och DÅ kommer livet vara fulländat och perfekt. Och så hängde jag liksom upp tillvaron på det och tänkte att det inte gjorde så mycket att jag inte gjorde allt det där jag egentligen ville. Det skulle ju ordna sig så fort jag fick ett vanligt jobb.

Just det. Nu har jag det där dagtidsjobbet jag gick och drömde om hela förra halvåret och är livet fulländat och perfekt för det? Nej. Visst är vissa saker bättre och sådär, men det mesta är som förut och på balkongen står fortfarande inga egenodlade tomatplantor. Istället går jag runt och tänker att efter jul när jag inte behöver börja jobba klockan aptidigt (läs 6am) på morgonen DÅ ska jag sova åtta timmar om natten och DÅ kommer jag ha energi till att göra detta och detta och detta och DÅ kommer livet vara fulländat och perfekt.

Och kommer det det? Med största sannolikhet inte. Kanske kommer vissa saker förändras och kanske kommer det bli lite bättre, men troligtvis kommer det mesta vara precis som vanligt. Och när man tänker efter är det ju riktigt dumt att tänka sådär. Det är nästan som att man vill ha något att skylla på för att livet inte är precis så som man vill ha det. Man går liksom runt och hittar på ursäkter för allt det där man egentligen vill men inte orkar eller kan på grund av olika orsaker och så inbillar man sig själv att det kommer att hända eller bli bättre bara jag får ett nytt jobb eller bara jag går ner de där fem kilona eller bara vad det nu kan vara. 

Men vems liv är egentligen perfekt? Nej just det. Så kvar lämnas man med två alternativ. Antingen så accepterar man att saker är som de är och att det inte kommer bli annorlunda bara för att det blir ny månad eller nytt år. Eller så slutar man gå runt och vänta på (citat Mirijam) [detdärsomskahända] och gör det på en gång istället. Nu, idag, ikväll. Eller kanske möjligen imorgon.

Så ikväll blir det efterlängtad comeback på SydneyDanceCompany.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar