Ordbrist

Jag har tappat mina ord. Är det någon som har sett dem någonstans? För jag kan inte formulera mig längre. Hela mitt huvud är fyllt med skrivideer och tankar men jag lyckas inte sätta ord på någonting. Det är liksom inte så att jag inte har någonting att säga. Det är bara så att jag inte kan säga det. Gång på gång sitter jag här framför datorn, med världens inspiration att skriva, utan att få någonting sagt. De intressanta tankarna vägrar omvandlas till ord. Det är som att de har fastnat i mitt huvud.
Vad är det här? Är detta resultatet av att bo utomlands såhär länge? Att inte prata annat än engelska dagarna i ända? Finns det liksom inte plats för fler ord i mitt huvud så att de nya engelska orden raderar de gamla svenska? Vad vet jag. Men skriva dugliga svenska texter längre kan jag iallafall inte.

1 kommentar:

  1. Hmm, logopedens diagnos är tillfällig afasi (drabbas jag av allt som oftast) alternativt skrivkramp. Nä, skämt åsido, du skriver ju jättebra! Hela familjen är rörande överens om att dina texter är väldigt underhållande, vi väntar bara på när första boken ska komma ut. ;) För övrigt följer jag din språkutveckling med stort intresse. Det ska nog väldigt mycket till för att du ska glömma svenskan. Då skulle du behöva bo där borta i ett antal decennier och inte prata med någon svensk nån gång. Men det är ju helt klart så att eng och sve har två separata ordförråd i din hjärna och att den svenska är säkert mindre aktualiserad för tillfället. Spännande, mycket spännande. :)

    SvaraRadera