Blue Mountains

Spenderade som sagt helgen i Blue Mountains. Precis innan fem på fredagkvällen tog jag och Jaime tåget och två timmar senare var vi framme i den lilla staden Katoomba (vilket jag för övrigt inte kunde säga utan att antingen lägga överdriven betoning på oo:na eller byta ut t:et mot ett b. Kaboomba ). På lördagen var vi iväg hela dagen och canyoning:ade, något jag inte förväntar mig någon av er läsare vet vad det är. Det visste nämligen inte jag heller innan jag prövade det. För att enklast förklara kopierar jag wikipedia:
Canyoning is travelling in canyons using a variety of techniques that may include other outdoor activities such as walking, scrambling, climbing, jumping, abseiling and/or swimming. 
Om ni fortfarande inte riktigt förstår föreslår jag att ni googlar bilder på canyoning. Tyvärr fick vi inga bilder alls då kameran vi hade lånat av en kompis inte fungerade. Hursomhelst var det otroligt häftigt. Vi blev utrustade med våtdräkter, hjälmar och klätterselar och sen tog vi oss fram i canyonen på olika vis. Simmade, gled nedför naturliga vattenkanor (=hala klippor), klättrade nedför klippväggar, hoppade ner i vatten från höga höjder osv. Naturen var helt fantastisk.

På söndagen ägnade vi dagen åt mer turistiga saker. Vandrade till Echo point och tittade på The Three Sisters, vandrade nedför Giants Stairway, åkte tåget på världens brantaste järnväg och tog en skyway över trädtopparna. Allt i allt en väldigt mysig helg.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar