Om oförtjänade bakissöndagar

Först, för att klargöra ett par saker;
1. Nej, jag har inte gått och blivit alkoholist bara för att jag är tillsammans med en irländare.
2. Jo, jag gillar mitt jobb trots vissa nedanstående förklarade konsekvenser.

Som de flesta av er vet jobbar jag i en bar här i stan. En bar som heter St James Hotel, men som faktiskt inte alls har någonting med hotell att göra. Förutom att de serverar mat då kanske. Australiensarna har nämligen av någon ologisk anledning valt att kalla alla barer och pubar för hotell. Inte alls missledande.
I alla fall, att jobba som bartender innebär ju att man jobbar på andra sidan baren. Somliga kallar det fel sida av baren, andra rätt sida. Just nu står jag och väger någonstans emellan. Låt oss börja med fördelarna. Att jobba lördagnatt kan faktiskt vara en riktigt bra ursäkt till att inte låta som en tråkmåns. Vare sig det handlar om en irländsk pubrunda eller ett houseparty i någon avlägsen förort har man alltid ett skäl till att kunna tacka nej och samtidigt säga att man ”mer än gärna” skulle hängt på om man inte jobbat.
Att jobba lördagnatt är dessutom riktigt bra för plånboken. Här i Australien tillämpar de nämligen – till skillnad från Nya Zeeland – OB, och när klockan slår tolv en lördagsnatt tjänar man massor.
Trots att det kan vara ganska kul att jobba nattklubb slutar mina fördelar någonstans där. För när klockan är halv elva och du har en aplång kö av otåliga människor som väntar på att få sin drink serverad, när du är själv bakom baren och undrar var i hela friden den där indiska killen som skulle varit där för en halvtimma sen är och locket på juicebehållaren går av och du spiller juice över hela baren, då är det inte lika kul. Eller när de spelar grease lightning för femte gången på en timma bara för att folk av någon oförklarlig anledning älskar den sången så fort de får alkohol i sig och du har russinfingrar och är dyblöt från midjan och neråt, då vill du mest bara gå hem. Och tyvärr slutar det inte där. Du stupar i säng klockan sex på morgonen och vaknar vid elva av att du är så kissnödig att du inte kan somna om. Sen spenderar du resten av dagen antingen som en zombie eller så går du och lägger dig igen och sover bort större delen av dagen. Det är ingen skillnad på mig och mina bakfulla flatmates som varit ute och röjt natten innan. Jättekul. NOT.

Men man får se det från den ljusa sidan. Jag jobbar hellre lördagnatt än lördag dag. Och när man tänker efter är det kanske bättre att stå bakom baren och tjäna pengar än att stå på andra sidan och spendera.

1 kommentar: