Längtan efter kyla

Det har blivit kallt i Sydney. För första gången på länge stiger jag upp ur sängen på morgonen och möts av kyla. Går ut till köket för att göra mig frukost och huttrar till för att det är så kallt i vardagsrummet. Balkongdörren står öppen. Jag får gå tillbaka till rummet och ta på mig någonting varmare. De säger att december var den kallaste decembern på femtio år. Och någonstans går jag fortfarande runt och väntar på den där olidliga hettan som förra sommaren bjöd på. Väntar på den utan att egentligen vilja att den ska komma. Innerst inne går jag och längtar efter vinter. Jag vet att det låter knäppt, men jag tror det var något som slog bakut när jag inte fick min dos av minusgrader och snö den här julen. Jag vill köpa en varm och gosig vinterjacka, sätta på mig mössa, vantar, halsduk och gå ut och andas in den kalla, friska vinterluften. Se min andedräkt när jag andas ut och bli alldeles rosig på kinderna. Och kanske vill jag det mest för att jag vet att jag inte kan få det. För att vintern i Sydney inte blir kall och för att det är långt till nästa jul då jag kanske kan åka hem igen. Konstigt det där. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar