Att bli smått patriotisk

I semmeltider som dessa kan det vara svårt att bo utomlands. Iallafall för den som tycker om semlor vill säga. Här i Sydney finns inga konditorier som säljer semlor så bakar man inte själv blir man utan. Jag har nog aldrig direkt varit överförtjust i semlor. Visst åt jag med god aptit när föräldrarna köpte hem, men det var inget jag inte kunde klara mig utan. Boendes på andra sidan jorden har det däremot plötsligt blivit andra bullar (hehe). Jag går runt här och är toksugen på semla av någon anledning. Och inte blir det lättare när var och varannan kompis på facebook lägger upp bilder på nybakade semlor.

Det är konstigt, men det är sånt här som händer när man flyttar utomlands. Det är nämligen inte bara semlor man helt plötsligt börjar bry sig onaturligt mycket om. Det är midsommar och nationaldagen och julskinka och knäckebröd och hela fadderullan. Ja, nästan precis allt som har med Sverige att göra faktiskt. Man blir smått patriotisk och tycker att Sverige är bäst i världen. Det är sant. Sant för att jag blev alldeles till mig för att de sålde rekorderlig cider i puben runt hörnan, eller för att Zlatan var på nyheterna. Sant för att jag kan få plötsliga sug efter mamma scans köttbullar eller lösgodis och desperat börja surfa runt på sajter som säljer lösgodis till Australien. Sant för att jag shoppat svenska souvenirer som jag inredett läggan med i hopp om att känna mig mer hemma. Hej jag heter Ellinor och jag är patriot. Typ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar