Städdilemma

Alltså det här med att bo med folk är inte så lätt alla gånger. Särskilt inte när man är den som har förstahandskontraktet på lägenheten. Inte nog med att man måste tjata om hyra och hitta nya lägenhetskamrater när gamla flyttar ut, man är ju också ansvarig för precis allt som har med lägenheten att göra. Någons dörrhandtag går sönder - jamen då åker vi och köper ett nytt. Diskmaskinen går sönder - jamen då måste vi ringa hyresvärden och be dem laga den. Igår var de här och lagade vår toalett igen (som för övrigt fortfarande läcker ut en insjö av toalettvatten) och de var tvungna att lyfta av hela makapären. Sen sa de tack och adjö och vi kommer tillbaka imorgon. Så nu kan vi med andra ord inte gå på våran toalett. Vi måste låna den andra toan, som våra tre flatmates delar på. Och äckligare toa har jag nog inte sett sen jag städade bajamajor på Frizonfestivalen. Spegeln är så skitig att man knappt kan se sig själv i den och toaletten ska vi inte ens tala om. Visst visste jag att våra flatmates inte direkt älskar att städa, men att deras tröskel var såhär låg trodde jag inte. Så nu kommer dilemmat. Vad ska jag göra? Ska jag be dem städa toaletten? Städa den själv? Eller helt och hållet ignorera hur skitig den är och hoppas att vi kan använda vår egen snart igen? Jag blir så trött på sånt här, för sen en tid tillbaka har jag varit den enda som städat i vår lägenhet. Jag har liksom blivit lidande för att andra klarar av att ha det stökigare än en själv. Någon som känner igen sig i det här eller har något tips på vad jag kan göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar