Melbourne

I helgen var jag och Jaime i Melbourne och Australian Open för att kolla på tennis. Jaime är väldigt tennisintresserad och bestämde redan när vi först flyttade till Sydney att vi skulle åka i år. Jag som aldrig tidigare varit i Melbourne tackade glatt ja och hängde på. Inte för att jag är så värst intresserad av tennis, men jag har länge velat se vad Melbourne är för slags ställe. Sydney och Melbourne har nämligen lite av en relation som man kan likna med rivaliteten mellan Stockholm och Göteborg.

Melbourne bjöd på trettiogradig värme hela helgen och jag hade glömt kameran hemma så jag fotade med min ipod. På lördagen köpte vi ett sk. ground pass vilket ger en tillgång till allt utom de två stora tennisarenorna. Tyvärr var det slutsålt och otroligt mycket folk, så vi promenerade mest runt bland de riktigt små tennisplanerna och tittade på relativt okända spelare. På kvällen åt vi på en spansk tapasrestaurang som serverade god, men väldigt annorlunda mat. 

På söndagen käkade vi brunch på The Pancake Parlour som jag hade spanat in. Det var världens mysigaste ställe inrett i amerikansk stil och pannkakorna var helt sjukt goda. Jag blev nästan lite inspirerad att ta tag i min barndomsdröm och starta en egen pannkaksrestaurang. 
 Efter det tog vi spårvagnen till Medibank Icehouse för att åka skridskor. Tro det eller ej men det var faktiskt ganska skönt att rymma undan den 33-gradiga värmen. Vi fick nästan lite av en chock när vi kom ut i värmen igen, haha. På kvällen begav vi oss tillbaka till tennisen för att titta på två riktiga matcher. Vi hade köpt biljetter till kvällspasset i den stora arenan och vi fick se både Federer vs Tomic och Wozniacki vs Jankovic. Inte dumt alls måste jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar