Jul och nyår i Tasmanien


Någon gång förra veckan bokade jag och Jaime biljetter till Tasmanien. Nio härliga dagar över jul och nyår blir det. Måste erkänna att det känns lite konstigt att jag inte ska fira jul hemma med familjen som vanligt, men samtidigt är jag otroligt pepp och ser fram emot det väldigt mycket. Ingen av mina systrar ska fira jul med familjen ändå i år, så hade jag åkt hem hade det nog inte blivit lika mysigt som förra julen när alla var med. Och någonstans, trots att jag misstänker vad resultatet kommer bli redan nu, tänker jag att det kan vara en nyttig erfarenhet att fira jul utomlands.

Tasmanien blir det hursomhelst. Jaime har firat de två senaste jularna i just Sydney och var därför inte jättesugen på en tredje. Dessutom har vi båda två ledigt under julen, så det passar bra med en semester. Tror den kommer bli välbehövd - bortsett från Sverige- och Irlandbesöket i somras har vi ju inte varit och rest sen december förra året. Eftersom den 23:e är en fredag i år flyger vi inte förrän den 24:e. Vi kan ju säga som så att det tog ett tag för mig att gå med på den idén. Till slut insåg jag dock att det troligtvis inte skulle spela någon roll, eftersom att det skulle vara 30 grader utomhus och noll julkänsla ändå. 24:e eller 22:a, det hade nog varit mysigare att fira låtsasjul i juli istället. Eller nått.

Reser man över jul och nyår får man planera tidigt. Man är ju inte direkt den enda som vill semestra då, särskilt inte här i Australien. Vandrarhemmen och hotellen bokas snabbt upp och är man inte ute i tid kan man få problem att hitta boende. Som tur är är jag ett riktigt planeringsfreak och nu har vi precis allting vi behöver boka bokat. Quadbiking i Freycinet National Park, bestigning av Cradle Mountain, äventyr i grottorna i Mole Kreek Karst National Park - jag vet inte vad jag är mest spänd på. Tror det kommer bli hur bra som helst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar