Rugby

Det är ju VM i rugby på Nya Zeeland nu som ni kanske vet. Jag har aldrig varit något större rugbyfan - inget större fan av sport överhuvudtaget för den delen - men sen kanske det beror på att rugby är nästintill icke existerande hemma i Sverige, vad vet jag. Här på andra sidan jorden är det däremot andra bullar. Det är rugby för hela slanten. Och jag måste erkänna att jag börjar gilla det här med rugby mer och mer. På Nya Zeeland brukade jag lite smått förtjust spana in All Blacks när de gjorde sin haka i början av matcherna, men mer än så var det inte. Jag slängde väl ett öga på matcherna då och då (jag jobbade ju i en sport-restaurang trots allt), men det såg ju mest ut som att de låg där i stora högar ovanpå varandra och svettades. Och jag kunde ju inte reglerna så vad var poängen med att titta liksom? Ikväll spelade Irland mot USA och då jag inte hade bättre för mig följde jag med Jaime och några andra irländska vänner till en pub för att kolla på matchen. Utan att fortfarande kunna reglerna. Det är ganska, hur ska jag formulera mig, intressant att glo på en skärm i två timmar utan att riktigt veta vad det är som pågår. Visst, jag lyckades nog fatta grunderna och sådär, men ibland satt jag där som ett frågetecken igen och undrade varför de låg där i stora högar ovanpå varandra och svettades. Men i övrigt tycker jag att rugby är ganska så intressant faktiskt. Ska nog försöka lära mig reglerna till nästa gång bara. 

När vi väl är inne på rugby tycker jag att ni allihopa borde titta på den här videon. Jag har bloggat om den s.k. hakan (inte svenska hakan alltså) innan, men det kan ju hända att någon missat. Hakan är alltså en slags traditionell krigsdans som bland annat Nya Zeelands rugbylandslag framför i början av varje match. I den här videon ska de möta Tonga i en match och de framför också en slags krigsdans, men den kallas för något annat. Hursomhelst tycker jag att det är ashäftigt. Se själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar