05.09.2011

Det är vår i Sydney. Jag vandrar längsmed Castlereagh street och insuper den friska vårluften. Det är något speciellt med den, den går liksom inte att ta miste på. Våren är annorlunda i Australien. När vintern är så varm att träden inte ens tappar löven blir våren inte densamma som hemma i Sverige. Här hittar man inga krokusar som sticker upp under snötäcket, inga bokskogar som helt plötsligt slår ut, inga vackra körsbärsträd, ingen blomexplosion. Men trots det, så är det vår. Och det märks.

Dagen till ära vårstädar jag. Det är egentligen inte så värst skitigt hemma, men jag har inget bättre för mig och tänker att det borde göra dagen en smula mer produktiv. Musiken skrålar på högsta volym och jag öppnar upp balkongdörren och låter vårluften strömma in i lägenheten. Jag börjar i köket. Sprayen jag använder till lådorna luktar precis som en sommarglass med citronsmak. Det är nästan som terapi det där med städning. Inte bara är det skönt att få rent, det är liksom något avslappnande med att pyssla med något utan att riktigt behöva använda hjärnan.

 På kvällen möter jag upp Linnea och hennes vän Hannah för att fira Linneas födelsedag. Vi äter dyr mat på en restaurang i Darling Harbour och dricker cocktails som smakar toblerone. Det är varmt ute och utsikten är vacker. Vi har fått bord precis bredvid den fina fontänen med dansande tranor och spotlights som byter färg. Lila blir min favorit. Efter maten tar vi taxin till hotell Shangri-La och tar hissen upp till Blu Bar som ligger på 36:e våningen och har världens finaste utsikt. Man ser rakt ner på Harbour Bridge. Tyvärr är alla bord vid fönstret upptagna, men vi är glada ändå och sätter oss en bit ifrån, bläddrar i cocktailmenyn och tar en halv evighet på oss att beställa. Jag bestämmer mig till slut för att testa Lady Perculiar och undrar så mycket om man verkligen stavar peculiar med R att jag blir tvungen att kolla upp det på min telefon. Sen är klockan helt plötsligt tolv och baren stänger. Vi har haft en mysig kväll och Linnea verkar nöjd.



 Jag och Linnea. 


1 kommentar: