Den där äggmackan

Om det är något mina föräldrar gillar mer än cykelturer på Gotland så är det mackor. Det är mackor till frukost, det är mackor till lunch. Dag ut och dag in. De tröttnar inte. Men däremot hade jag - efter bara två dagar i deras sällskap - tröttnat. Därför bestämde jag mig för att göra det bästa av situationen och så kokade jag några ägg till frukost. Mackor med ägg är ju iallafall lite bättre än mackor utan ägg, tänkte jag. Sen packade jag ner de kokta äggen och äggdelaren och tog med dem på cykelturen.

Och så slog vi oss ner och fikade. Såhär såg vår fikaplatsutsikt ut förresten. Fint va?
 Nåväl. Fikadags var det iallafall. Jag tog upp äggdelaren och skulle precis börja skala mitt ägg då jag hör pappa utbrista: Har du tagit med dig äggdelaren?! Jag tittar upp. Javisst, säger jag. Pappa skrattar. Hur ska jag annars dela äggen som jag tänkt ha på mackan? undrar jag, medan pappa försöker fiska fram kameran. Det här måste jag ha ett foto på, säger han.

 Mamma fnissar litegrann hon med. Jag förstår inte alls vad det är som är så himla roligt. Har man med sig kokta ägg att ha på mackan måste man väl kunna dela dem också? Hur ska man annars ha ägget på mackan? Helt?
 Jag får inget svar. Det är väl så det är att vara på semester med sina föräldrar, antar jag. De har sina vanor och sin obegripliga humor. Och så lägger jag ut äggskivorna på mackan och tar en tugga.
Den var iallafall god den där äggmackan.

2 kommentarer:

  1. Klart läsvärd berättelse om äggdelare! Fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Att ha barnen med på semestern har sina poänger :)

    SvaraRadera