Unikt och troligtvis ganska svarslaget

Dryga fem veckor har passerat och hittills har Sydney inte riktigt lyckats imponera pa mig. Aven om jag vet att jag inte borde sa kan jag inte lata bli att jamfora med Wellington. I Wellington kunde jag bara ga runt och titta pa saker och forundras - all haftig arkitektur i stan, havet med sin vackra utsikt, grona kullar med vita hus. En av mina favoritsysselsattningar var att ga ner till havet och promenera langsmed Wellingtons waterfront. Titta pa skulpturer och konstverk langsmed vagen, beundra alla forbijoggande manniskor, le at knaggliga rollerbladesakare och spana ut langsmed havet. Wellington var sa unikt. Unikt och troligvis ganska svarslaget.

Sydney daremot ar hittills inget annat an en storstad. En stad dar man maste aka buss och tag for att ta sig till stallen, dar gatorna i centrum ar fyllda av bilar och ovasen, dar det ar folk overallt och dar man kanner sig mycket mer som en i mangden. Jag ar nog egentligen ingen storstadsmanniska, men samtidigt finns det ju fordelar med att bo i en storstad. Utbudet till exempel. Det finns liksom mer av allt. Mer butiker, mer dansskolor, mer cafeer. Saker som man inte kan fa tag pa i en smastad hittar man garanterat i en storstad. Och det ar ju bra.

Nagot som Sydney ocksa erbjuder, till skillnad fran Wellington, ar valbetalda jobb och - mina damer och herrar - dricks! Ni som har foljt mig vet ju hur lojligt lite man fick betalt pa Nya Zeeland och hur snala de var med dricken. Dricksen var nastintill obefintlig, aven om det hade sin forklaring. Har i Sydney far jag ungefar dubbelt sa mycket betalt som pa Nya Zeeland, utan att det ar dubbelt sa dyrt att leva har, och utover det far jag ocksa dricks. Igar tex (lordagnatt) tjanade jag over 400 kronor i dricks, aven om jag efter att vi slagit ihop allas dricks och delat ut det jamt bara fick en tredjedel.

Att Nya Zeelandare ar sa snala med dricks beror med all sakerhet pa deras mycket utbredda kortsystem eftpos. Enligt wikipedia anvander de kort dubbelt sa ofta som andra lander och da sager det ju sig sjalvt att dricksen uteblir. Har i Australien ar det daremot ganska ovanligt att folk betalar med kort och dessutom har de typ femtioelva jatteklumpiga mynt som troligtvis bidrar till att folk ger mer dricks. Inte mig emot.

3 kommentarer:

  1. Its so nice to be rich, rich rich sjöng Agneta Fältskog som för övrigt som en av Abborna var mkt poppis i Australien

    SvaraRadera
  2. Det är bara för att du är en sån babe som du får så mycket dricks ;). Pengar är inte fel för det mesta. Unna dig att njuta lite och vardagslyxa till det, nu när du har råd. Puss

    SvaraRadera