Referenser

För ungefär två veckor sen fick jag fylla i mitt kontrakt på jobbet. Bland alla papper de hade samlat i min mapp hittade jag också mitt CV, som för övrigt hade kommentaren Very good english skriven längst upp, och - till min stora förvåning - tre stycken utfyllda referensblanketter. De hade alltså ringt och kollat upp mina referenser utan att fråga mig. Jag hade inte ens skrivit ut mina referenser på mitt CV. Snopet tittade jag igenom blanketterna. En referens från Stu, en från Dermot och så en från någon från the Temp Centre. Jag fnissade tyst när jag föreställde mig stackarn de hade ringt därifrån. Han kunde inte haft den blekaste aning om vem jag var och ändå var blanketten ifylld med enbart positiva kommentarer. Bra jobbat där.
Något paff stoppade jag tillbaka alla papper i mappen. När jag kom hem senare samma dag loggade jag in på facebook och skrev ett tackmeddelande till min före detta manager Stu.

Inget svar.

Igår började en ny tjej jobba hos oss. Hon var norsk och hette Helene och hade ingen som helst erfarenhet i att jobba i en bar. Inte för att det finns så otroligt mycket att lära sig inom barjobb, men det var ganska roligt när hon skulle hälla upp sin första öl. Hur som helst, en ny tjej skulle anställas och i vanlig ordning behövde kontrakt, skatteblanketter och referensblanketter fyllas i. Managerna pratade med varandra om vem som skulle göra vad och kom överens om att Tania fick fixa referenserna. Just get the papers in the office and make it all up, säger Sal till Tania. Jag, som står några meter bort och polerar vinglas blir så förvånad att jag nästan tappar vinglaset i golvet. Meh, its all fake, säger Sal till mig och rycker på axlarna. De hittar på referenserna. Inte konstigt att jag aldrig fick något svar från Stu. 

3 kommentarer:

  1. what!?? Jag fattar inte riktigt, var det de på jobbet som fyllde i referenspapperna? Varför? För att skicka till chefen som tror att alla har de där fina referenserna...? Kul att du skickade det där tacket till din förre chef! :)

    SvaraRadera
  2. Ja precis. De hittade på allting själva och ringde inga referenser. Vet inte, antagligen för att de är lata och för att chefen sa till dem att göra det. :)

    SvaraRadera