Taxi taxi taxi

Sydamerikaner ar arbetsnarkomaner. Antingen sa har du femtioelva olika jobb eller sa jobbar du 23 timmar om dygnet. For att ta ett exempel sa ar 90% av alla bilar i denna stad taxis. Oavsett om han har en taxiskylt pa taket eller inte, oavsett om han faktiskt ar taxichauffor eller inte - viftar du med armen nar hans bil passerar ar han mer an garna din taxichaffor. Detta faktum resulterar i att du ofta blir kord till fel stalle, eller mojligen att du far be taxin stanna och ta en annan nar du inser att manniskan som kor dig faktiskt inte har en blekaste aning om vart stallet du vill till ligger. Numera kor jag pa karta. Jag sager namnet pa stallet jag vill till, namnet pa gatan och om inte det racker visar jag ocksa pa kartan vart det ligger. Det gar oftast lite battre.

En annan konsekvens av att leva i en stad dar var mans bil ar en taxi ar att man ofta blir lurad. For att tjana lite extra cash sluter taxigubbarna avtal med olika pubar och restauranger och sen kor de dit intet ont anande turister och hoppas att de inte orkar bry sig om att de hamnat pa fel stalle. Taxigubben far pengar, restaurangen far gaster, alla nojda. Detta hande mig for bara nagon dag sen och jag hann inte ens blinka innan taxigubben var forsvunnen. Inte heller hann jag inse att jag hamnat pa helt fel stalle. Tur att det inte ar sa dyrt med taxi iallafall.

Nu nar jag val ar inne pa taxi kan jag likabra fortsatta. Taximode nasta!
Hur kanner man igen en sydamerikansk taxi?
1. Det gor du inte i borjan. Det ser bara ut som en vanlig bil. Har du tur kan du fa syn pa en taxiskylt. Testa vifta med handen sa vet du.
2. Den ar oftast vit och ganska liten. Som lang europee far du natt och jamt plats med benen.
3. Patraffande av sakerhetsbalte i baksatet ar mycket sallsynt. Sitter du daremot dar fram har du storre chans att spanna fast dig. Inte for att nagon i Sydamerika nagonsin bar sakerhetsbalte. Men det kan ju kannas tryggt anda.
4. Utsmyckningen. Sydamerikanska taxigubbar gillar att pimpa sina taxis. De bor ju trots allt nastan i sin bil. Har kommer en lista pa vanliga inredningsdetaljer:
* Bild pa Jesus hangande runt backspegeln
* Bild pa Maria hangande runt backspegeln
* Bild pa halvnaken blond tjej hangande runt backspegeln (dock inte lika vanlig som ovanstaende)
* Doftande julgran hangande runt backspegeln (som troligtvis hangt dar for lange for att dofta overhuvudtaget)
* Gosedjur placerade pa instrumentbradan
* Sydamerikanska flaggor hangandes lite varstans (dock inte runt backspegeln)
* Klistermarken, oftast med politiskt innehall, uppsatta pa diverse stallen
* Farglada fotmattor, lysbla med halskydd verkar vara populara
* Nagon cool kladsel. Typ militarmonster eller leopard eller sa. Supercoolt helt enkelt.
5. Musiken. Sydamerikaner har fruktansvart dalig musiksmak. Antingen ar det sydamerikansk musik a la alla-latar-vi-gor-later-precis-likadant eller sa ar det fisiga karleksballader fran attiotalet. Svarslaget.
6. Det sitter en gubbe och kor. Det finns inga taxigummor. Kvinnor kor helt enkelt inte bil har. Eller atminstone inte taxis.

Vad man mer ska lara sig om Sydamerikanska taxis ar att alltid fraga om priset innan man hoppar in. Ibland kraver dem en pa helt lojliga summor bara for att man inte fragade om priset i borjan. Eller for att de tror att man ar en dum turist. Da kan man testa att helt enkelt bara ge mindre pengar an de kraver, ibland funkar det, ibland inte. Annars kostar en genomsnittlig taxitur ungefar en tia har. Billigt billigt.

2 kommentarer:

  1. Hallå där ute i världen! Är det någon som har tråkigt och vill få sig ett gott skratt?! Läs Ellinors blogg!!! Den kan man inte läsa utan att dra på smilbanden eller gapflabba (ursäkta om jag skrämde dig Sigge). Du har fått mig på gott humör...igen ;) kram L

    SvaraRadera
  2. Påminner lite om Uganda. Där åker ugandianerna i fullproppade Toyotabussar (12 i varje, som har en chaufför och en inkastare. Det finns hur många toyotataxis som helst, ibland varannan bil.

    Tog mod till mig och gick en runda själv i huvudstaden Kampala - ett antal gånger hölls bildörrar upp för mig från män som stod med sina bilar parkerade vid gatukanten. Gällde att titta bort snabbt. Ännu värre med motorcyklarna, ett antal killar hoppade upp och var startberedda när jag passerade en halvmeter ifrån på trotttoaren. De skjutsar alltså folk på MC - ibland är de tre på var MC - hjälmar verkar vara förbjudna.

    Har förrestgen passerat Ekvatorn fyra gånger - den går mellan hotellet och flygplatsen/wildlife ceter.

    Kram Robert

    SvaraRadera