Svensk bastu

I vantan pa att dansen ska borja har jag borjat ga till ett gym har i stan. Det ar inget fancy gym alls, men det var billigt i jamforelse och duger till vad jag forvantar mig av ett gym. Luftkonditioneringen har uppenbarligen pajat darinne, sa de har proppat lokalen full med flaktar. Springer man pa lopbanden langt ifran flaktarna en varm dag blir det ganska svettigt. De har ocksa kampsport pa schemat, sa jag tankte ga och testa capoeira nasta vecka om allt gar som planerat.
Nar jag gymmade idag gjorde jag en rolig upptackt. De har en svensk bastu. "Swedish sauna" star det pa dorren till bastun och bredvid sitter nagon skylt som forklarar om stenarna pa aggregatet. Jag fnissade for mig sjalv nar jag passerade bastun pa vag till toaletten. For mig som kommer fran Sverige kanns det jatteknappt att det skulle vara nagot speciellt med just en svensk bastu. Sverige ar val inte direkt kant for att ha speciella bastur? Okej om det hade statt finsk bastu eller natt, men svensk? Jag sag ocksa en skylt utanfor en skonhetssalong dar de gjorde reklam for "swedish massage". Jag funderar seriost pa att ga in och fraga vad en svensk massage ar for nagot. Uppenbarligen ar Sverige ansett som ett exotiskt land har i Nya Zeeland och jag forstar inte riktigt varfor. Men vid narmare eftertanke kanske det ar sa bara for att det ligger pa andra sidan jorden. For de flesta i Sverige tycker val att Nya Zeeland ar lite exotiskt, eller?

2 kommentarer:

  1. var på spa här i staffanstorp och bastade i en bastukåta strax utanför badhuset, från simhallen fick man traska barfota i snön några meter in till bastun, snacka om exotisk svensk bastu ;)
    /L

    SvaraRadera
  2. Pratade med en dansk idag (Johannas man för övrigt) och han pratade också om svensk massage. Utomlands är detta tydligen samma sak som "klassisk massage", en ytligt behaglig massage som han beskrev det. Till skillnad från tex thailändsk massage, som verkar mer smärtsamt än behagligt. Underligt att svensk massage är så internationellt spritt, men vi svenskar är helt ovetande.. :)Förresten, om du läser detta idag, fredag, så om du kan så får du gärna skypa imorgon. Är hemma då :) Puss/V

    SvaraRadera